Nevýhody MHD zdarma a vhodné alternativní změny

V prvním díle našeho seriálu o bezplatné MHD jsme se podívali na některé důsledky, které mělo zavedení MHD zdarma ve Frýdku-Místku a v Tallinnu. V tomto druhém (a současně závěrečném) článku z našeho miniseriálu nejdříve shrneme určité nevýhody MHD zdarma. Dále nastíníme opatření, která mohou zvýšit atraktivnost příbramské MHD (i bez lákavého slůvka „zdarma“), a v závěru uvedeme některé kroky, které mohou zlepšit plynulost dopravy v centru Příbrami.

Nevýhody MHD zdarma

  • Zaplněnější autobusy znamenají nižší pohodlí (pokud nedojde ke zvýšení počtu spojů).
  • Větší počet cestujících znamená delší dobu jízdy (dle úvahy ANO by se stále musela používat karta kvůli odbavení u řidiče).

(Obě tyto skutečnosti mohou dřívější cestující, kteří neměli problém za jízdné platit, paradoxně přimět k výměně autobusu za automobil.)

  • Nenastane očekávaný hromadný přesun motoristů do autobusů.
  • Naopak lze očekávat, že MHD začnou ve větším počtu nově využívat chodci nebo příležitostní cyklisté. To samo o sobě není špatně, ale stav životního prostředí se tak vlastně mírně zhorší – i kdyby jen tím, že jeden a ten samý autobus bude produkovat vyšší emise kvůli vyšší zátěži.
  • Falešný pocit, že doprava je zdarma, ačkoli ji přitom platí všichni Příbramáci z daní (MHD se dotuje i dnes, ale částka samozřejmě není tak výrazná jako při bezplatné MHD).
  • Použité prostředky (bez ohledu na jejich zdroj) budou v rozpočtu města chybět na jiná opatření a investice.

Jak učinit příbramskou MHD zajímavější

V této části chceme shrnout, jaká jiná opatření než „jízda zdarma“ by mohla zvýšit využívání MHD (a to i ze strany některých motoristů), aniž by to bylo za cenu snížení kvality přepravy. Netvrdíme, že lze všechny věci změnit za rok. Jde o určitý rámec, o kterém budeme s občany i s dalšími politickými stranami rádi diskutovat. (Část opatření již je součástí našeho volebního programu.)

  • V rámci nové smlouvy s dopravcem od roku 2019 důsledně ošetřit kvalitu autobusů a přesně popsat „standardy kvality“.
  • Kvalitou myslíme nejen nízké stáří vozového parku a bezvadný stav vozidel po technické stránce, ale i odpovídající komfort v interiéru (digitální ukazatel trasy, Wi-Fi, klimatizace…).
  • Zrychlit odbavení na zastávkách – umožnit nástup přinejmenším i prostředními dveřmi (řidič musí hlídat případné černé pasažéry i dnes).
  • Změnit stávající autobusové zastávky na „inteligentní“ (včetně zvukových informací pro nevidomé) – cestující vidí na digitální tabuli, za jak dlouho jejich spoj přijede.
  • Smluvně ošetřit řešení zpoždění, které přesáhne 5 minut – cestující by například mohl získat nárok na (zpožděnou) přepravu zdarma. (Případně pokud spoj nepojede vůbec, mohl by mít na základě reklamace nárok na měsíční přepravu zdarma.)
  • Zvýšit počet spojů na vytížených linkách, případně zavést např. rychlé spojení (s malým počtem zastávek) na trase Jiráskovy sady – Milínská – Brodská / Jana Drdy.
  • Zlepšit obslužnost zastávek (frekvenci spojů) mimo hlavní trasy.
  • Upravit časy spojů na určitých linkách tak, aby lépe zohledňovaly potřeby zaměstnanců cestujících do a z práce.
  • Na vedlejších spojích nebo obecně v době mimo špičku nasadit mikrobusy.
  • Upravit jízdní řády tak, aby časy příjezdu odpovídaly rozdílům v jízdní době ve špičce a mimo špičku (noc, víkend).
  • Zlepšit stav řady zastávek ve městě a v přičleněných obcích (např. Orlov).
  • Zavést i u „vedlejších linek“ v jízdních řádech logický systém a pravidelnost (aby například občan věděl, že „jeho“ spoj jede vždy sedm minut po sudé hodině).
  • Zjednodušit značení linek – používat pouze čísla, bez kombinace s písmeny.
  • Vypustit ze všech úvah o změnách systému MHD slovo „optimalizace“ – v dnešní praxi to bohužel je jen líbivý moderní pojem, kterým se maskuje skutečnost „snížíme počet spojů, takže stejně budete muset jezdit auty“.

 Jak zlepšit plynulost silničního provozu a životní prostředí (nejen) v centru

 Chápeme, že motoristická doprava je z různých důvodů problematická. Ale i příbramští řidiči jsou občany města a například na parkoviště přispívají ze svých daní úplně stejně, jako občané v autobusech přispívají na příbramské dotace do MHD. Často skloňované „zklidňování dopravy“ na jednu stranu podporuje bezpečnost, na druhou zvyšuje zahlcení centra auty (která centrem nemohou projet plynule). Tím se zhoršuje ovzduší pro chodce a pro obyvatele v okolních domech.

Chceme v dopravní oblasti hledat rozumné kompromisy. Předkládáme (bez nároku na úplnost) k úvaze následující opatření, která podle nás mohou přispět ke zlepšení dopravní situace:

  • Zavést na hlavních tepnách inteligentní semafory („zelená vlna“ a ukazatel času do zelené).
  • Obnovit odbočovací pruh Milínská –> Špitálská (u OC Skalka) ve směru od náměstí T.G.M.
  • Dojednat s dopravcem (v rámci nové smlouvy) co nejširší využití autobusů na ekologický pohon.
  • Podpořit co nejrychlejší výstavbu obchvatu, a to včetně etapy kolem starého města.
  • Zvážit umožnění jednosměrného provozu ulicí Gen. R. Tesaříka (patří městu) kolem infekčního pavilonu směrem na Jineckou/Evropskou ulici.
  • Umožnit bezplatné parkování (2–3 hodiny) na parkovišti u nemocnice. (Představa města možná byla, že řidiči raději zaparkují na volném místě, ač za poplatek. Skutečnost je ovšem často taková, že mnozí krouží po sousedním nezpoplatněném parkovišti, případně i v širším okolí a kolem rodinných domů, aby našli místo zdarma. Tím se paradoxně provoz, emise i hlučnost v oblasti zvyšují.)

Mgr. Tomáš Mosler
volební kandidát za Šanci pro Příbram